3 manieren om gezien te worden op Google als bedrijf

Iedere dag gebruiken je klanten meermaals Google of andere “search engines” of zoekmachines, zoals bijvoorbeeld “Bing” of “Duck Duck Go”. De redenen daarvoor zijn enorm uitgebreid, maar samen te vatten als informatie verzamelen. Dat kan zijn over een bepaald woord, een dienst, een bedrijf,…
90% van het marktaandeel voor zoekmachines ligt in handen van Google, vandaar ook dat ik aanraad om vooral daarmee bezig te zijn. Google splitst zijn zoekresultaten op in 3 categorieën. Als jij wil weten welke dat zijn en wat je kan doen om hier beter op te presteren, dan is deze blog perfect voor u!

Wat zijn die drie manieren?

1. Algemene zoekresultaten

algemene zoekresultaten

De meest gekende manier, en de plaats waar de meeste mensen ook effectief op gaan verder klikken, zijn de algemene zoekresultaten. Het zijn de gekende linken die je krijgt wanneer je een bepaalde zoekterm ingeeft.
Google probeert telkens de best mogelijke resultaten bovenaan te zetten en gebruikt daar ingewikkelde algoritmen voor die meermaals aangepast worden per jaar. Het is van cruciaal belang om te bouwen aan een aanwezigheid op de eerste pagina. Een bekende quote is namelijk:

“What is the best place to hide a body? On the second page of Google” 
Omdat zelden iemand verder kijkt dan de eerste paar linken.

“Eerste pagina op Google geraken? Check, maar hoe?”
Hoe je best begint is voor jezelf duidelijk maken op welke zoektermen je wilt focussen. Hier schreef ik eerder al een blog over. Heb je deze stappen doorlopen? Fantastisch! Ik help je graag verder met de volgende stappen met raad en/of daad. Mijn contact gegevens vind je onderaan dit artikel. 

2. Lokale zoekresultaten

lokale zoekresultaten

In 40% van de gevallen zoeken gebruikers naar lokale oplossingen voor een probleem. Als ik een kapper nodig heb bijvoorbeeld, dan heb ik het liefste resultaten bij mij in de buurt. Google speelt hier op in door lokale zoekresultaten te geven in een handig aparte weergave. Dit is DE plaats waar lokale bedrijven het grootste verschil nog kunnen maken. Het is makkelijker om hoog te komen in de zoekresultaten en met beperkte moeite creëer je meer vertrouwen in je bedrijf. Daarbovenop krijgen de lokale zoekresultaten een plaats boven de algemene zoekresultaten op Google!

Je kan werken aan de rangschikking van je bedrijf in de lokale zoekresultaten door je Google My Business profiel op te eisen (want Google heeft je bedrijf waarschijnlijk er al bij staan) en actief te beheren. Kort door de bocht is een Google My Business profiel zoals een social media account, met enkele toegevoegde waarden. In dit artikel geef ik je hier nog meer uitleg over.

3. Advertenties

zoekresultaten

Tot hiertoe kan je dat allemaal gratis regelen. Het enige wat het je kost is tijd en moeite. Wil je liever rechtstreeks je website zichtbaar hebben op Google, dan kan je ook kiezen om advertenties te laten lopen. Met een account op Google Ads kan je in enkele minuten een eerste advertentie opgezet hebben.
Het grote voordeel is dat Google je een plaats geeft bovenaan de zoekresultaten, boven de lokale en algemene zoekresultaten (zie nummer 3 in foto). Uit onderzoek is echter gebleken dat slechts 20% van de gebruikers hierop verder klikt. 

Hierdoor sluipt er een gevaar in: je kan er veel geld insteken zonder goede resultaten eruit te halen. In een latere fase ga ik hier nog tips en tricks over uitwerken, maar voorlopig ga je het van mijn persoonlijk uitleg moeten gaan hebben. Dus als dit je interesseert, maar je wilt wat meer zekerheid, contacteer me even 😉

Hopelijk geeft dit je een beter beeld wat je kan doen om op de verschillende plaatsen in Google gezien te worden.
Als je er aan begint kan het lijken als een hele uitdaging.
Ik ben er echter zeker van dat je dat zelf kan, als je er de tijd voor neemt.

Maar in het geval dat je er niet de tijd voor hebt of niet in verschillende valkuilen wilt vallen, dan help ik je graag met raad en daad.
I’m only one phonecall or e-mail away 😉