6 stappen om zoekterm analyse en dus SEO zelf te doen!

Als jij opzoek bent naar de beste manier om content te schrijven die geoptimaliseerd is voor zoekmachines zoals Google, dan gaan deze tips je zeker verder gaan helpen.
Omdat het vaak gezien wordt als een ingewikkeld proces, loop ik stap per stap door de basis voor elke goede zoekterm analyse en hoop ik je zo te helpen om zelf een beter begrip te krijgen van SEO marketing. Ik pas het zelf dagelijks toe en maakte daarom ook het volgende filmpje, indien je liever kijkt dan leest. 
Ben je eerder een lezer? Dan geeft onderstaande blog je al de info die je nodig hebt om een goede basis te hebben.

SEO Marketing

Als eerste stap in een content planning, die past binnen het grotere SEO Marketing (“Search Enging Optimization”) of op zijn vlaams “zoekmachine optimalisatie”, heb je zoekterm analyse of zoekterm plannen. Ik start echter liever met de basis, om meer in detail te treden wat lager in deze post. 
Zoals je waarschijnlijk weet wordt SEO vaak opgedeeld in 3 onderdelen, namelijk: 

On-page SEO

Wat je probeert te doen met On-page SEO is AL de informatie die je op je website zet te richten tot een aantal zoektermen. Die zoektermen of keywords moeten op de sweetspot zitten van wat je doet of verkoopt, maar ook waar mensen veel naar zoeken.
Het gaat dus niet enkel over je teksten (inhoud) en hoe je die opbouwt (zoektermen in titels), maar ook over beschrijvingen bij afbeeldingen die je uploadt. Waarbij je een balans zoekt tussen relevantie van het onderwerp, waar uw bedrijf voor staat en de kwantiteit van mensen die er naar zoeken.

Off-page SEO

Alle activiteiten die je doet om een hogere positie te krijgen op Google die niet op de website gebeuren zoals backlinks creëren. 

Off-page SEO laat google weten wat anderen van uw site vinden. Als er bijvoorbeeld veel websites (die zelf ook nog eens gerespecteerd zijn) linken hebben naar uw website, dan zullen zoekmachines, zoals Google, veronderstellen dat je goede content hebt of dat ze tenminste waardevol is voor internetgebruikers. 

Technische SEO

Hier gaat het over de verzameling van activiteiten die je doet  aan technische aanpassingen van de website die het Google en/of de gebruiker het makkelijker maakt om de website te gebruiken. Hier wordt dan vaak aan de laadsnelheid of beveiliging van de website gedacht, maar ook over optimaliseren van Google Search Console, het plaatse van een sitemap, responsief opgemaakt, …
Dit helpt zoekmachines met het “crawlen”, interpreteren en indexeren van de website. 

Hoewel ze allemaal super belangrijk zijn en je best op de hoogte bent van alles voor je begint te sleutelen aan één van de drie, richt ik me nu tot On-page SEO, meer specifiek het vinden van de juiste zoektermen.

zoektermen in Google

Neem bijvoorbeeld Tattooprettyinink.be van tattoo artiste Emilie, die onlangs een webshop startte waar mensen unieke kledij aan redelijke prijzen kunnen kopen.
De vraag VOOR je begint met schrijven is hier:

  • Welke zoektermen geven vrouwen in als ze kledij zoeken?
  • Komt dat overeen met wat zij aanbiedt?
  • Hoe vaak wordt er dan naar gezocht?
  • Hoe moeilijk is het om bij die zoekterm op de eerste pagina (of misschien zelfs eerste plaats?) van Google te komen?

Zeker geen makkelijke vragen om te beantwoorden, maar met de volgende 6 stappen kan zelfs de minst ervaren schrijver van start, met de nodige tijd en geduld.

SEO Zoekterm Analyse Stap 1: Weet Wat U Uniek Maakt!

Als eigenaar van de website, de dienst of product weet jij als geen ander wat uw zaak uniek maakt. Maak voor jezelf een lijstje waarin je opschrijft voor welke woorden je wilt gevonden worden. Als je tijd hebt gestoken in een uitgebreid business plan en/of een missie en visie hebt uitgeschreven, dan ga je daar de belangrijkste zoektermen in gaan vinden.
Belangrijk hierbij is niet te snel te stoppen. Als ijsverkoper zou je kunnen stoppen met “ijs” “verkoop ijs” “creme”. Ga echter door en probeer er meer detail in te steken: 

  • Welke soorten ijs bied je aan?
  • Welke locaties wil je gevonden worden?
  • Heb je bepaalde dieet ijsjes? 

Het is namelijk moeilijk om bovenaan te komen voor algemene zoektermen zoals “ijs”, waar honderden mensen wel iets over te zeggen hebben, maar een stuk eenvoudiger voor “Ijs Heusden-Zolder”. Een slimme lezer merkt echter op dat door te werken aan de zoekterm “Ijs Heusden-Zolder” je automatisch ook werkt aan de zoekterm “Ijs” 😊

Wat maakt uw zaak uniek

SEO Zoekterm Analyse Stap 2: De Cijfers Van Je Website

Keyword Research stap 2.1

Als je al een tijd een website hebt met bezoekers, dan ga je die zoekwoorden hopelijk ook terugvinden wanneer je uw website ingeeft op Ubersuggest. Ubbersuggest is één van vele “keyword analysers” die er zijn om je SEO marketing te doen. Ik gebruik deze graag omdat ze héél gebruiksvriendelijk is en toepasbaar voor België, maar er zijn er makkelijk 10 andere gratis te vinden op het internet.
Anyway, indien je een website al een tijdje hebt, geef dan gewoon de website URL in (dat is het gedeelte na de www.) Je krijgt een overzicht van een aantal statistieken over je website. Helemaal van onder is “where the magic happens”. Daar staan:

  1. al de zoektermen waarvoor je gerangschikt staat in Google.
  2. op welke plaats je staat.
  3. hoeveel mensen die zoekterm ingeven.
  4. hoeveel mensen ook doorklikken naar uw website.

Noteer ook hier de zoektermen met het hoogste volume die aansluiten bij uw dienst/product.

SEO Zoekterm Analyse Stap 3: Waar Scoren De Concullega’s Mee?

Heb je bedrijven die veel groter zijn als u, maar eigenlijk ook op dezelfde klanten mikken? Dat is in dit geval een voordeel! Je kan van hun data profiteren en je focussen op zoektermen die voor hun werken. Omdat je concurrentie hier vaak onbewust mee omgaat heb je zelfs de kans om hier beter op te scoren dan zij. Alles hangt natuurlijk af van de tijd en moeite die je daarin wilt steken. Maar zelfs met een plaats op Google die net onder de concurrent ligt neem je toch al een stukje van de taart. Door dat proces te herhalen bij elke concurrent en elke zoekterm kan je je buik rond eten aan stukjes taart 😊 Hoe ga je te werk? Herhaal gewoon stap 3 en vergeet niet al de zoektermen te noteren. We gaan ze kunnen gebruiken in stap 4. Het kan ook nuttig zijn om eens te lezen hoe zij schrijven, hun website opbouwen, …
Let op: ik verkondig niet dat je alles letterlijk moet overnemen. Het is nog altijd belangrijk dat je zelf de content maakt!

zoektermen van concullega's

SEO Zoekterm Analyse Stap 4: Cijfers Van De Verzamelde Zoektermen

Resultaat van zoekopdracht in ubersuggest
Keyword Research stap 2

Blijf voorlopig even op Ubersuggest en neem de lijst met zoektermen bij de hand. Geef de meest algemene zoektermen in. Als voorbeeld ga ik verder op de zoekterm “Ijs”.

Vanboven krijg je weer een overzicht over belangrijke statistieken. Zoals

  • het zoekvolume: aantal keer dat mensen het zoekwoord hebben ingegeven de laatste maand
  • SEO moeilijkheid: hoe moeilijk is het om voor het woord hoog te scoren op Google
  • Betaalde advertentie moeilijkheid: Hoeveel competitie is er voor betaalde advertenties
  • CPC of “Cost per Click”: wat is de prijs die je zou betalen per klik op een advertentie

Wat lager kan je bij “keyword ideas” een aantal andere ideeën opdoen over mogelijke zoektermen. Zo zie ik dat “ijssalon” twee keer meer wordt opgezocht, hoewel de moeilijkheid maar met één stijgt. Een interessante zoekterm dus, aangezien het meer bezoekers zou kunnen genereren, voor bijna dezelfde moeite en ook perfect aansluit bij de dienst van een ijsverkoper.

Blijf zo je zoektermen uitbouwen en noteer ondertussen telkens ook het zoekvolume (“search volume”) en SEO moeilijkheid (“difficulty”) van iedere zoekterm.

SEO Zoekterm Analyse Stap 5: De Oplijsting

Van al de zoektermen die je hebt opgelijst via de voorgaande stappen ga je nu de data verzamel. Je zoekt ze nogmaals op via Ubersuggest en houdt bij wat het zoekvolume en de SEO moeilijkheid is (en eventueel de andere data ook).
Hier ga je de afweging meoten maken welke zoektermen je gaat gebruiken aanvankelijk en op welke plaats. 
Een tip hierbij is om geen schrik te hebben om algemene zoektermen met een hoog zoekvolume (in ons voorbeeld “ijs” of “ijssalon”) te gebruiken voor de website. Je mag wat ambitie hebben op lange termijn, niet waar?
Voor blogposts, Google My Business posts, specifieke diensten op je website, … kan je de makkelijkere en meer specifieke zoektermen gebruiken (bijvoorbeeld “hoe maak je ijs”, “ijssalon Heusden-Zolder”, “lactose vrij ijssalon in Heusden-Zolder”).
Die krijg je makkelijker op de eerste pagina op Google, waardoor je vaker aangeklikt gaat worden en waardoor Google je website gaat erkennen als een plaats met waardevolle content.

analyse van zoekterm

SEO Zoekterm Analyse Stap 6: Rinse and Repeat

Vanaf dan is het elke mogelijke vraag die een klant zou kunnen hebben proberen te beantwoorden via content creatie, met de zoektermen die je hebt gevonden.

Heb je het gevoel dat je alles hebt geschreven?
Herhaal het proces en kijk of er nieuwe zoektermen naar boven zijn gekomen. SEO, content creatie en marketing is “a never ending story”.

PROFICIAT! Je hebt nu de basis onder de knie om te beginnen schrijven aan leuke/leerrijke content die inspeelt op vragen die je toekomstige klanten hebben. Als dit je enige vorm van waarde zou hebben gegeven, dan zou het geweldig zijn als je mij een like of follow kunt geven op één van onderstaande social media kanalen.

Denk je nu: “Poh Andreas, allemaal goed en wel, maar kan jij daar niet mee helpen?”
Wel, graag natuurlijk!

Met Threepack help ik lokale bedrijven en organisaties om meer op te vallen in de massa en hier ook meer geld uit te genereren. Wil je hier graag meer info over? Mail me dan even op andreas@threepack.be of neem een kijkje op de website: www.threepack.be. Via de onderstaande social media geraak je ook met mij in contact.