Hoe krijg ik een bekende artiest in mijn zaak?

Sanne Optiek Pollers

Op 6 Augustus kreeg ik een bericht van Sanne Pollers, zaakvoerster van Optiek Pollers in Houthalen:

“Andreas, er is iets super vreemd gebeurd! Juist telefoon gekregen van iemand voor de Cazal Legends bril (tot hier nog niets bijzonder), maar aan zijn accent hoorde ik dat hij niet van in de buurt kwam. Eerder het Antwerpse”.

We hadden net een aantal zaken op punt gezet om voor zowel specifieke producten als net dat merk beter zichtbaar te krijgen. Geweldig dus!

Bleek dat Laurens Jansen, een bekende tekenaar, speciaal van Antwerpen tot Houthalen kwam voor één bepaald soort van Cazal zonnebril.

Zelf heeft hij  47.000 volgers op Instagram en internationale samenwerkingen met onder andere Ewing Athelitcs, het schoenenmerk van gepensioneerd en gerenommeerd NBA basketbalspeler Patrick Ewing!
Verder deed hij ook enkele exposities voor MTV en Steve Madden!

Een leuke manier om connecties te maken, kan je je wel inbeelden 😊

Waarom zou ik een bekende artiest in mijn zaak willen?

Een klant is een klant en als kleine of lokale zelfstandige kan dat al genoeg zijn. Daarnaast geeft het toch altijd een energie stoot als je het verhaal kan vertellen “toen dat X in mijn zaak was.” Maar er zijn ook een paar puur economische redenen die je zouden moeten overtuigen om hierop in te zetten:

Een groter bereik...

In een wereld waar Instagram, TikTok, Facebook en andere social media het mogelijk maakt voor mensen om nog dichter bij sterren te staan, krijgen artiesten vaker de vraag van wie ze iets dragen of waar ze gaan voor een bepaalde dienst.

Sterker zelfs, veel artiesten doen dit uit zichzelf om zo hun community een inkijk te geven in hun leven.

...leidt tot meer verkopen

Dat op zich zorgt enkel voor een groter bereik van je zaak, of anders gezegd: een vergrote zichtbaarheid.

Indien in de community van de artiest dan “true believers” zitten of echte fans, dan zullen ze hetzelfde willen dragen en hetzelfde willen doen als de artiest.

Wat u dus kan verder helpen met extra verkopen.

Ons kent ons

Los van het feit dat fans beïnvloed kunnen worden door de keuze van artiesten, wordt er onderling tussen artiesten ook gepraat natuurlijk.

Als je ervoor kan zorgen dat je de drie onderstaande zaken op orde brengt, dan kan dat een sneeuwbaleffect tot gevolg hebben. Met in het beste geval uw zaak in het midden van de aankopen die gebeuren door meerdere artiesten. Cool toch?

Hoe krijg ik de bekende artiest tot in mijn zaak?

Hoewel er zeker uitzonderingen zijn, zijn de meeste bekende mensen vrij druk bezet en zul je ze weinig zien kuieren door een winkelstraat.
En in ons voorbeeld, niet direct zien rondlopen in Houthalen op de Grote Baan.
Wel zouden ze een verplaatsing doen als er 3 zaken zijn die je in orde brengt.

Je toont kennis van je product

Via Google My Business maakten wij bijvoorbeeld posts over merken en producten die aangeboden worden.

Op die manier laat je niet enkel weten dat je het merk hebt, maar ook dat je meer info kan verschaffen indien nodig. Je laat zien dat je een expert bent.

Up to date stockbeheer

Voor Optiek Pollers zorg ik er voor dat de volledig webshop geïndexeerd is op Google en de info daardoor te vinden is niet enkel bij de zoekresultaten, maar ook bij afbeeldingen bijvoorbeeld.
Wanneer iets uitverkocht is, dan zorg ik ervoor dat dit ook rechtstreeks wordt doorgegeven aan Google. De artiest zou dus nooit de verplaatsing doen voor niets.

Toon passie voor je zaak

Iets wat ik niet genoeg in de verf kan zetten is hoe Sanne zorgt voor haar zaak en haar klanten.
Ze doet er altijd alles aan om je het gevoel te geven dat je meer waarde hebt gekregen dan je verwachtte. Dat leest een nieuwe klant in de reviews van haar Google My Business en geeft een vertrouwd gevoel om een verplaatsing te maken.

Post instagram story

En met succes dus bij Optiek Pollers. Zoals te verwachten van een slimme zaakvoerster, vroeg Sanne na de verkoop of Laurens zijn aankoop wou delen op zijn instagram. 

Met plezier postte hij op zijn instagram story over de aankoop, waardoor het bereik weer groter is geworden voor Sanne. Leuk aan dit soort interacties is dat ze ook opgeslagen kunnen worden in hoogtepunten zodat ze later nog raadpleegbaar zijn. 

 

Maar dit is natuurlijk gesproken uit eigen ervaring.
Als jullie andere ervaringen hebben dan leer ik er graag van.
Je mag ze me altijd doorsturen via DM’s op mijn social media, via de contactpagina op de website of via telfoon: +32 496 83 22 08.

Wil je zelf hulp met je Google My Business of het indexeren van je webshop op Google, dan kan je me op dezelfde manieren contacteren. Ik help je graag verder.