meer omzet webshop

Meer omzet voor je webshop in 3 stappen

Meer en meer omzet krijgen in een webshop, dat is het doel van één van mijn eerste klanten. De trouwe lezer weet dat ik Tattoo Pretty in Ink help met de opstart van hun webshop. Emmelie en Sabine staken zelf veel moeite in de website, maar een aantal koppelingen met Google liepen wat stroef. Dat was de aanleiding om mij aanvankelijk mee te laten helpen.
De laatste maand hebben we een aantal belangrijke aanpassingen gedaan die de verkoop vooruit geholpen hebben. Aanpassingen die ook u, de lezer, zou kunnen helpen. Dus heb je interesse in hoe je meer omzet kan krijgen voor je webshop?  Dan is dit de blog voor u!

Stap 1: Meten Is Weten

Zorg ervoor dat je gebruik maakt van Google Analytics en de Facebook-pixel en liefst zo snel mogelijk. Beide gaan je helpen een beter begrip te krijgen van wie nu eigenlijk de bezoeker is van je website en hoe die door je website gaat.
Zo ga je bijvoorbeeld een inzicht krijgen over de locatie van de bezoeker, via welk apparaat dat ze op je website komen, welk besturingssysteem. Dit zijn zaken die belangrijk zijn om je webshop op af te stemmen: ziet je website er ook goed uit voor smartphonegebruikers? Is de website beschikbaar in de taal die de bezoekers begrijpen?
Maar ook het gedrag van de bezoeker op je website worden opeens duidelijker. Hoelang blijft hij/zij op de website? Hoeveel pagina’s worden er bekeken? Wanneer komen er de meeste gebruikers op je website? Geraken ze op de pagina waar ze effectief iets kunnen aankopen?
Dat zijn allemaal zaken die je kan gebruiken om je website beter af te stemmen op de gebruiker en hem/haar zo vlot mogelijk zijn winkelwagen zo vol mogelijk te laten krijgen.
Bij Tattoo Pretty in Ink heb ik eerst wat technische problemen opgelost, maar einde augustus waren we klaar om inzicht te krijgen in de data.

Stap 2: Wees Actief

In een beginfase, en later eigenlijk ook, krijg je mensen op je webshop door actief reclame te maken. Dat wil niet zeggen dat dat betalend moet zijn, maar kan bijvoorbeeld door meer te posten op social media. (Als je me niet gelooft, vraag je dan maar eens af hoe je op deze blog kwam 😉 )
Je doet dat om twee redenen. Als eerste, en meest voor de hand liggende, reden is dat elke gebruiker van de webshop de kans verhoogd dat er iemand een product koopt. Maar het zorgt er ook voor dat Google Analytics meer data heeft waar je later betere conclusies op kan maken.
Emmelie is zelf aan de slag gegaan om haar social media actiever te beheren. Ze post vaker zonder er bijzonder veel tijd in te steken door haar posts in te plannen op voorhand met behulp van verschillende gratis apps.

Stap 3: Evalueer en Reageer

Je hebt een website met de nodige tracking software (zoals Google Analytics), door reclame kwamen er meer mensen op de website, waardoor je inzichten krijgt in het gedrag. Dubbel check. Nu is het nog een kwestie van te kijken wat de data zegt en de juiste aanpassingen te doen. Wat ik veel hoor bij mensen met een webshop is dat ze zowel stap 1 als 2 wel in orde hebben, maar dat ze “schrik” hebben om aanpassingen te doen. Hoe weet je nu op voorhand zeker dat het op een andere manier beter is. Die zekerheid heb je natuurlijk niet en het is sowieso een makkelijkere beslissing om aanpassingen te doen als je pas begonnen bent, dan wanneer je al jaren bezig bent op een bepaalde manier.
Hoewel… als je in de werking of omzet van je webshop een probleem ervaart, dan ga je dat enkel opgelost krijgen door een aanpassing te doen.  De nood om een aanpassing te doen gaat afhangen van hoe groot je het probleem ervaart. Want, om het helemaal filosofisch af te sluiten: Waanzin is steeds hetzelfde doen, maar andere resultaten verwachten. Aldus Albert Einstein 😊

Webshop Tattoo Pretty In Ink - Meer Omzet, Check!

Het succes voor Tattoo Pretty in Ink zat hem in producten sneller zichtbaar te krijgen op de website.
We merkten dat, hoewel er redelijk wat bezoekers waren, per klik er telkens mensen afhaakten om verder te gaan. Aanvankelijk moesten de klanten 4 tot 5 keer klikken om effectief te kunnen afrekenen. Na de aanpassing zit dat op 2 tot 3 keer. Een kleine aanpassing zou je denken, maar wel met een groot resultaat! Op minder dan 2 weken pasten we de stappen toe en kregen we zo de eerste aankopen via de webshop! Meer verkopen, meer omzet voor de webshop!

Heb je zelf pas een webshop gestart, of gebruik je al een tijd Google Analytics, maar weet je niet goed welke conclusies eruit te trekken? Ik help je graag verder!

I’m only a call (or e-mail) away 😉