Update van Google's kernalgoritmen, dit is wat je moet weten

Nieuwe Algoritmen Van Google, Gevaarlijk Voor Uw Website?

Google bevestigde op 3 december 2020 een verandering aan zijn kernalgoritmen. Die aanpassing heeft een invloed op de zoekresultaten van Google en daarom ook belangrijk om te monitoren voor elk individu/bedrijf met een website. Hieronder vind je de info die op het moment van dit schrijven beschikbaar is en nuttig is voor lokale zelfstandige. Wil je echt je inlezen in de details? Bekijk dan de link waarnaar verwezen wordt in de tweet hieronder.

Wat is het Google Algoritme?

First things first: Wat is het Google Algortime. 
Om een internetgebruiker zo dicht mogelijk bij de informatie te brengen die hij/zij zoekt heeft Google een formule opgesteld om de informatie te rangschikken, dat is eenvoudig uitgelegd het Google algortime. Die rangschikking is super belangrijk om bezoekers te krijgen op je website en vervolgens ook klanten te krijgen. De formule is gebaseerd op een aantal aspecten, zoals een domeinscore (de waarde van je website) of de backlinks (websites die verwijzen naar uw website). Elke dag gebeuren er kleine aanpassingen aan de formule, maar bij een aanpassing van de kernalgoritmen zijn de gevolgen vaak groter.

Nieuw algortime van Google: achtergrond informatie

Het is ondertussen de derde keer dat Google dit jaar een update doet van zijn kernalgoritmen. De laatste keer dat nieuwe algoritmes door Google werden uitgebracht, was op “Star Wars”-dag namelijk 4 mei (of “May the fourth” voor de Star Wars fans). Deze update werd eerder verwacht en kan uitgesteld geweest zijn door het Coronavirus, dat ook een impact heeft gehad op Google. Het is dat, of ze hebben lang gewerkt aan een nieuwe update die dus ook verstrekkende gevolgen kan hebben voor websites en hun positie in de zoekresultaten.
De bedoeling van Google is echter steeds dezelfde: de internetgebruiker zo snel mogelijk op de best mogelijke website krijgen. 

In het verleden verwachtten bedrijven met een website en SEO-professionals het ergste als een nieuw algoritme van Google werd vrijgegeven. Hoewel deze optimalisaties van het algoritme juist kansen geven aan websites die de laatste tijd moeite hebben gestoken in SEO-optimalisaties.
Op Twitter werd het nieuws alvast onthaald met hilarische reacties: 

Nieuw algoritme van Google: Wat kan ik doen?

Is die paniek nu terecht? Mijn persoonlijk gevoel is dat elke update van de kern algoritmen een groot verschil meebrengt op vlak van bezoekers op een website. Wat je er aan kan doen zijn echter kleine aanpassingen die je terug op het pad zetten naar de eerste plaats op Google. Dit zijn de 3 tips die elk bedrijf met een website daarom best in zijn achterhoofd houdt: 

Content, content, CONTENT

Google houdt van informatie, zo simpel kan je het stellen. Het is een software die zoekt naar informatie om haar gebruikers gelukkig te stemmen. Als je meer content (=informatie) gaat publiceren op je website, dan stijgt de kans dat Google je website gaat zien als goede informatiebron. 

Natuurlijk zijn er tal van andere factoren die de geldigheid van uw website als informatiebron gaat moeten bevestigen, maar hier start het alvast mee: content. 

Relevantie

Als je website inspeelt op vragen die antwoorden geven op tendensen, dan heb je een goede kans hiervoor beloond te worden door Google. 

Neem als voorbeeld remote werken in tijden van Corona. Als je in een bedrijfssector zit die hier een antwoord op kan bieden, of gewoon tips hebt voor andere bedrijven, dan zou dat een waardevolle blog kunnen zijn. De vraag van de internetgebruikers stijgt en de informatie is (nog niet) uitvoerig besproken. 

Zoekwoorden

Probeer in alles wat je communiceert op je website rekening te houden met hoe een gebruiker naar die informatie zoekt. 

Je kan bijvoorbeeld een webshop hebben, maar als de standaard internetgebruiker zoekt naar een webwinkel, online winkel of een andere zoekterm, dan kan je nog goede content plaatsen, relevant, maar toch steeds iets slechter doen als de concurrentie. 
In één van mijn eerste blogs gaf ik al tips hoe je hiermee aan de slag kan

Tot slot

Op dit moment is er geen reden om aan te nemen dat de update een bedreiging kan zijn voor uw website. Wel is het nuttig om dit te blijven monitoren en aanpassingen te doen wanneer het nodig is. Dat is één van de diensten waarin ik me specialiseer en dan ook graag de KMO’s van Vlaanderen mee verder help.
Is dit iets waar je vragen over hebt, hulp bij nodig hebt of wat dan ook? 

Ik ben steeds bereikbaar om je hiermee verder te helpen.