Vraag van klant: Ook hier kan Google mee helpen!
Toen ik ongeveer 3 maanden bezig was met Threepack ging ik in gesprek met iemand (naam wilt hij liever niet prijsgeven) over aanwezig zijn op het internet. Het was en is een vakmens van “de oude stempel” die gelooft in mond-tot-mondreclame en heeft zo zijn bedrijf uitgebouwd, met succes. Toen ik hem aansprak over Google My Business en meer klanten krijgen via online kanalen lachte hij:
“Andreas, ik heb te veel klanten! Ik word constant gebeld door mensen, ik kan mijn werk niet meer uitvoeren zonder dat de telefoon gaat. Het enige waar je mij mee kan helpen is de telefoon minder te laten gaan, kan je dat?“
“Gelukzak” dacht ik, terwijl ik naarstig verder zocht naar andere bedrijven die mijn hulp konden gebruiken. Maar de vraag bleef bij mij hangen. Kan iemand die te veel klanten al heeft nog voordeel hebben van een Google My Business profiel?
Hoe Google je kan helpen met deze vraag
Toen ik hem terug tegen het lijf liep was ik voorbereid. Ik had een aantal voordelen voor mezelf opgeschreven om hem voor te leggen en eventueel gratis, als testpersoon, te proberen. Dit zijn de zaken die elke zelfstandige die zich opjaagt in het aantal telefoons overdag moet onthouden over Google en Google My Business:
Google My Business
Waar kwamen die telefoons vandaan? Hoe komt het dat iedereen zijn GSM-nummer heeft?
Een vriendelijke klant had een melding gekregen om gegevens in te vullen over zijn bedrijf. En zo gebeurde het dat hij al verschillende telefoons kreeg.
Zoals ik in een vorige post al vertelde is er niets zo belangrijk voor de toekomst als je Google My Business in beheer te hebben.
Dat hebben we ondertussen in orde gebracht en effectief krijg ik om de 2 maanden een aanvraag om zijn gsm-nummer te bevestigen (als beheerder van zijn profiel). Dit kan ik dan weigeren.
Communiceer wat je wil
Als je niet wilt bereikt worden door de dag of enkel vanaf een bepaald uur, dan kan je daar best over communiceren.
Als fan van Google My Business vind ik dat de beste plaats om te starten, maar ook via facebook/instagram/website/reclame/… kan je dat perfect aangeven.
Wat ook een voordeel blijkt voor deze specifieke klant is dat route aanvragen vaak gebruikt worden nu. Terugkijkend op de telefoons die hij kreeg zat er ook een deel administratieve telefoons. Denk dan aan vragen zoals een btw-nummer, het adres, … vragen die je kan krijgen als je geen website hebt.
Reviews en FAQ
Een andere reden waarom hij vaak gebeld werd is om referenties op te vragen of vragen te beantwoorden die vaak voorkomen.
Ook hierbij is Google My Business een leuke tool, want je geeft klanten een plaats om reviews te geven en je kan zelf een lijst opstellen van vragen die je vaak gesteld krijgt en deze zelf beantwoorden.
De reviews zullen je helpen om meer klanten te krijgen, want het is de online versie van mond-tot-mondreclame. Schrik voor slechte reviews? Dan gaat deze post je verder helpen.
De vaak gestelde vragen (FAQ) zijn het toefje slagroom op de kers die op de taart zit :). Ze zorgen ervoor dat je voor specifieke vragen naar boven komt in Google en daardoor vertrouwen creëert, maar ook de kans verkleint dat de telefoon gaat voor een vraag die je te vaak al hebt moeten beantwoorden.
Het resultaat
Na een maand alles uit te werken voor hem waren de resultaten duidelijk: Hij werd minder gebeld en vaker tijdens de uren die hij zelf wou. De telefoons die hij kreeg gingen minder over administratieve zaken, reclame of vaak gestelde vragen en hij had meer contact met mogelijke klanten.
Er is nu meer rust om zijn werk overdag uit te voeren en niet dringende vragen op een later tijdstip te behandelen. Zo is het voor hem mogelijk om productiever te zijn en zijn omzetten te zien stijgen.
Hij was alvast overtuigd om me een jaar lang zijn Google My Business te laten beheren, om zo zijn data beveiligd te houden, zijn reviews te beantwoorden en hem bij te staan met info betreffende alles wat online is.
Wat kan JIJ nu doen?
Dat het Google My Business profiel een must is, dat zal je nu wel begrijpen.
Het aanvragen ervan is niet altijd even moeilijk, dus probeer het vooral zelf.
Wat wel uitdagend kan zijn is het beheren ervan. Dan bedoel ik het in de gaten houden of mensen wijzigingen hebben voorgesteld, welke reviews er binnen komen, vakantiedagen aanvullen, dat soort zaken. Dat neemt tijd in beslag, tijd die je liever spendeert aan zaken die je graag doet, zijnde je bedrijf.
Gelukkig help ik je hier graag mee en dat het hele jaar door aan een zeer redelijke prijs van 400 euro!
Voor die prijs krijg je vanaf Januari 2021 het volgende:
- Beheer van Google My Business profiel
- Optimaliseren van je reviews
- Maandelijkse nieuwsbrief met tips en tricks voor je GMB-profiel, maar ook Social Media Ads en Google Ads
- Toegang tot een private facebook groep waar je mij al je vragen kan stellen
- First in line als je verdere hulp van mij wilt voor de online aanwezigheid van je bedrijf te optimaliseren.